fbpx

Osoji oznacza wielkie porządki (o– wielkie, soji– czyszczenie) i jest japońską tradycją. Drugiej połowy grudnia Japończycy nie spędzają na przygotowaniu do świąt. Zajmują się oczyszczaniem przestrzeni, aby nie wnosić w Nowy Rok nieporządku. Zwyczaj ten obejmuje nie tylko wielkie porządki w domu, ale też porządkowanie miejsc pracy i szkół. W ramach osoji zagląda się do wszystkich rzadko czyszczonych miejsc i wymiata się kurz ze wszystkich kątów.

Korzyści z przeprowadzenia osoji

W szerszym znaczeniu, osoji to też porządkowanie innych spraw, szczególnie zalegających, ciągnących się, takich, do których niechętnie zaglądamy. W języku angielskim bałagan jest nazywany clutter, co oznacza złóg, utrudniający przepływ energii i blokujący – również rozwój. Zamknięcie otwartych spraw, dokończenie rozpoczętych, uwalnia energię i tworzy przestrzeń na zaproszenie do swojego życia nowych pomysłów i ludzi.

Więc osoji to porządki w otoczeniu, ale też w głowie.

W wersji uproszczonej efekty przeprowadzenia osoji możesz obejrzeć w programie „Sprzątanie z Marie Kondo”. Uczestnicy programu, po przeprowadzeniu porządków, opowiadają, jak wielką ulgę im przyniosło pozbycie się nadmiaru. Metody Marie Kondo mają wielu przeciwników, ale jeśli masz ochotę zobaczyć, jak przebiegają takie duże porządki, zachęcam Cię do obejrzenia chociaż fragmentu.

Jak zacząć?

Kiedy przygotowałam poniższą listę i przeczytałam ją mojej rodzinie, zwrócili mi uwagę, że ktoś, kto nigdy nie przeprowadzał takich głębokich porządków, nie będzie w stanie przejść przez wszystkie punkty z listy. Dlatego podzieliłam poziom trudności na poziom dla początkujących i zaawansowanych. Jeśli przeprowadzasz osoji pierwszy raz, zacznij od poziomu początkującego

Ja przeprowadzam takie porządki od kilku lat i przechodzę przez wszystkie punkty z poniższej listy. Mimo, że częściowo wykonuję takie czyszczenie w ciągu roku, muszę rozkładać ten rytuał na kilka dni. Co roku jestem zaskoczona, jak wiele zbędnych rzeczy pojawia się w moim życiu w ciągu tych kilku miesięcy. I co roku zakończenie tych porządków przynosi mi wielką radość i poczucie lekkości!

Porządki w domu

Wersja dla początkujących: Wyjęcie wszystkiego z szaf i regałów, wyczyszczenie półek, włożenie ponownie tylko rzeczy, które są potrzebne i nie są uszkodzone.

Wersja dla zaawansowanych: Wyczyszczenie i opróżnienie wszystkich rzadko odwiedzanych miejsc: garaż, komórka, piwnica, strych, spiżarnia, schowek, trudno dostępne szafki kuchenne. Przejrzenie wszystkich ubrań i butów, przymiarka, sprawdzenie, czy nie wymagają reperacji. Oddanie do naprawy wszystkich rzeczy uszkodzonych, które chcesz zatrzymać. Oddanie lub sprzedanie rzeczy, których zatrzymać nie chcesz. Jeśli problemem jest zbyt duża pamiątek – założenie pudełka na wspomnienia i ograniczenie pamiątek tylko do przestrzeni tego pudełka.

Porządki cyfrowe

Wersja dla początkujących: Przejrzenie i opróżnienie wszystkich skrzynek email, przejrzenie i usunięcie zdjęć w telefonie i aparacie fotograficznym.

Wersja dla zaawansowanych: Usunięcie zbędnych wiadomości z archiwum poczty email, przejrzenie plików na dysku komputera i na dysku w chmurze, uporządkowanie ich zawartości, usunięcie zbędnych aplikacji na telefonie, usunięcie niepotrzebnych zakładek w przeglądarce. Wyrejestrowanie się ze wszystkich newsletterów, których nie chcesz otrzymywać, odlajkowanie wszystkich fanpages i kont, które śledzisz, a które Cię już nie interesują, wypisanie się z grup, które Cię nie inspirują, usunięcie ze znajomych na portalach społecznościowych osób, których nie pamiętasz i z którymi nie utrzymujesz kontaktu.

Porządki w finansach

Wersja dla początkujących: Uporządkowanie rachunków, opłacenie zaległych opłat.

Wersja dla zaawansowanych: Przejrzenie wszystkich abonamentów, ustawienie stałych przelewów, przygotowanie zestawienia zobowiązań i oszczędności, aby mieć jasność w zakresie sytuacji finansowej, ustalenie planu finansów na kolejny rok (w tym, jeśli taki masz, planu osiągnięcia wolności finansowej).

Porządki w dokumentach

Wersja dla początkujących: Uprzątnięcie stosiku papierów na biurku i w szufladach.

Wersja dla zaawansowanych: Przejrzenie wszystkich listów, papierów, dokumentów, zniszczenie tych, których nie zamierzasz zatrzymać, zarchiwizowanie tych, które chcesz (albo musisz) zostawić.

Porządki w głowie

Wersja dla początkujących: Przegląd zeszłorocznych osiągnięć i zastanowienie się: co mi wyszło? co mi nie wyszło? co w związku z tym? czego w życiu nie chcę? czego chcę spróbować? Przeczytaj też wpis o porządkach w głowie, znajdziesz tam więcej wskazówek.

Wersja dla zaawansowanych: Zastanowienie się nad ubiegłym rokiem i odpowiedzenie na pytania: czy są jakieś relacje, których nie chcę w swoim życiu? czy są jakieś relacje, w które chcę zainwestować więcej w nadchodzącym roku? czy mam jakieś nieefektywne nawyki, które chcę zmienić? zobowiązania, których nie chcę kontynuować? sprawy, z których chcę oczyścić kalendarz? Zastanowienie się nad powtarzającymi się problemami: czy są jakieś sprawy, które ciągle mi się przytrafiają? dlaczego? czy są jakieś rzeczy, z którymi nie jestem w stanie się uporać? czy mam jakieś sprawy, do których nie mogę się zabrać? dlaczego? (jeśli Twoim problemem jest prokrastynacja, możesz sięgnąć do wpisu na ten temat)Porządki w głowie możesz połączyć z porządkami w swoim otoczeniu, szczególnie, jeśli masz skłonność do gromadzenia zbyt dużej ilości rzeczy. Może zastanowienie się nad tym, dlaczego właściwie masz zbyt dużo rzeczy, pozwoli Ci znaleźć inne sposoby na spełnienie swoich pragnień lub rozładowanie napięcia? O związku bałaganu z problemami możesz posłuchać w wystąpieniu Star Hansen dla TED „Listen do the monster in your closet”.